Is promotie maken iets voor jou? Dat is een simpele vraag, denk je. Natuurlijk wil je hogerop en wil je meer geld verdienen. Maar wacht even, zeg je tegen jezelf. Eigenlijk heb je best veel plezier in je huidige job. Als je dan ziet hoe jouw chef zwaar aan het stressen is en van een toffe kerel is veranderd in een norse en weinig vrolijke man, dan krab je je toch even achter je hoofd. Is dat een hoger salaris waard? Heb je wel trek in die extra verantwoordelijkheid? Promotie maken kan op verschillende manieren. Misschien is een horizontale groei iets voor jou?
Guido de B is een voetballer. Al op jonge leeftijd werd hij gescout door een van de topclubs van België. Nog maar net 18, debuteerde hij in het eerste elftal. Guido maakte zowel een verticale als horizontale groei door. Verticaal omdat hij via de jeugdelftallen promotie maakte naar het eerste elftal. Dat leverde hem zijn eerste officiële profcontract op en later een contractverlenging met een veel hoger salaris. Horizontaal omdat hij in de loop der jaren steeds beter ging spelen en zich ontwikkelde van een robuuste verdediger tot een belangrijke spil op het middenveld.
Guido wil best promoveren naar een grote buitenlandse competitie. Daar kan hij nog veel meer geld verdienen dan in België. Hij kent echter ook de voorbeelden van spelers die in het buitenland niet gedijen en nauwelijks aan spelen toekomen. Promotie maken om het financiële gewin is mooi, maar niet als dat ten koste gaat van zijn ontwikkeling als voetballer, vindt hij. Daarnaast droomde hij er als kind van om piloot te worden. Wil hij blijven voetballen tot zijn benen niet meer kunnen of kiezen voor nieuwe uitdagingen en zichzelf ontwikkelen op een ander vlak?
Je kunt het fictieve verhaal van Guido natuurlijk ook verplaatsen naar het bedrijfsleven. Wat vind jij het belangrijkst? Wanneer je kiest voor een horizontale groei, is dat een investering in jezelf. Je kiest voor persoonlijke ontwikkeling. Je wilt iets doen waar je talent voor hebt en jouw kennis en vakmanschap door middel van trainingen en opleidingen steeds meer verdiepen en verbreden. Staat een horizontale groei dan haaks op een verticale? Nee, want als je horizontaal promotie maakt, neemt jouw waarde als werknemer ook toe en word je een topper binnen jouw vakgebied. Zo openen zich vanzelf ook nieuwe wegen omhoog.