Een team of afdeling leiden, spannend! Maar ook een uitdaging, zeker wanneer je de nodige ervaring mist. Hoe sta je als verantwoordelijke toch sterk in je schoenen en boek je resultaat, ook wanneer je de regels van het spel misschien nog niet helemaal kent?
Misschien heb je binnen het bedrijf net promotie gemaakt en mag jij een team gaan leiden? Proficiat! Een trapje hoger op de ladder, maar misschien ook meer stress en kopzorgen. Als verantwoordelijke zorg jij voor resultaten en houd je je team gemotiveerd. Maar gaat er iets fout, dan heeft dit gegarandeerd grote impact en ben jij… verantwoordelijk. Hoe breng je jouw skills naar een hoger niveau?
Een goede verantwoordelijke geeft het voorbeeld. Verwacht je dat je team om 9u op het werk verschijnt, zorg dan dat je daar zelf ook bent. Of hoe verwacht je dat je werknemers gepassioneerd zijn als je zelf niet bevlogen bent? Je bent leider, maar ook one of the team. Je mensen mee krijgen en inspireren leidt bijna altijd tot succes. Hoe enthousiaster jij je team krijgt, hoe beter ze zullen presteren.
Zeker wanneer je nieuw bent, voer je goede gesprekken met al je medewerkers over wederzijdse verwachtingen. Geef duidelijk aan hoe jouw rol als verantwoordelijke er zal uitzien, welke doelen je wil bereiken en hoe je te werk gaat. Geef ook aan wat jij van je medewerkers verwacht of van de sfeer op de werkvloer.
Weet je het antwoord niet, geef dat dan eerlijk toe. Ook als verantwoordelijke weet je niet alles en kun je niet alles. Wil je echt slim zijn, verzamel dan mensen rond je die beter zijn dan jij. In je team zitten werknemers die specialist zijn in hun vak. Vertel hen niet wat ze moeten doen, maar vraag wat ze van jou nodig hebben om hun doel te halen.
Wat je verwacht van je team, leg je helder uit. Geef je een taak, dan horen daar duidelijke instructies bij. Geef liever wat te veel uitleg dan te weinig. En vergeet de feedback niet. Leg uit waarom een taak succesvol was of net niet. Ook negatieve feedback geef je klaar en duidelijk. Benadruk geregeld wat goed gaat en wat minder was, en zorg dat het gemeend overkomt.
Gun jezelf de tijd om te leren. Het duurt even voor je de regels van het spel doorhebt en de nieuwe functie aanvoelt. Als gloednieuwe verantwoordelijke zul je soms twijfelen, dat is normaal. Ga gerust praten met iemand in een gelijkaardige functie, of vraag advies aan je voorganger. En accepteer alvast dat je soms fouten zal maken en dat je ook maatregelen zal moeten nemen die niet altijd populair zijn.
Ben jij een (communicatieve) leider? Wij hebben zoveel boeiende vacatures openstaan!