Een CV, oftewel Curriculum Vitae, is jouw eerste zakelijke verkoopplaatje. Het is daarom belangrijk dat deze alle nodige informatie bevat en tegelijkertijd een goede indruk maakt. Door de volgende korte handleiding te volgen in het opstellen van een persoonlijke CV vergroot jij de kans om op de goede stapel terecht te komen bij een potentiële werkgever!
Een eerste vereiste is uiteraard het noteren van je contactgegevens. Immers moet de lezer je wel kunnen bereiken, wat kan door het vermelden van je volledige naam, geboortedatum, adres en woonplaats, nationaliteit, persoonlijke e-mailadres en telefoonnummer. Laat daarnaast ook weten of je een rijbewijs hebt en welke talen je spreekt, aangezien dit voor sommige banen van toepassing is.
Een foto toevoegen hoeft niet, maar is wel gewenst, omdat iemand zo gelijk een beeld krijgt van wie je bent. Kies een professionele, zelfverzekerde foto met een egale achtergrond en zonder filters. Daarnaast is het een waardevolle toevoeging om een persoonlijk profiel te schrijven, oftewel een korte introductie van jezelf. Dit is wederom voor de beeldvorming en hoeft niet langer dan vier of vijf regels te zijn.
Vervolgens moet je al je relevante ervaring van het meest naar het minst recent bovenaan zetten. Laat een krantenwijk of baan als vakkenvuller hier vooral weg. Probeer bondig te zijn in je CV, aangezien het niet moet lijken op een biografie met al je hobby's en interesses, maar puur zakelijk moet overkomen. Na je ervaring kun je jouw opleiding(en) en cursussen aan bod laten komen.
Ook niet onbelangrijk is het vermelden van jouw soft en hard skills. Voorbeelden hiervan zijn het motiveren van anderen en creatief zijn en aan de andere kant kennis hebben van statistieken en programmeren. Je kunt hobby's toevoegen, maar beperk dit wel tot een aantal belangrijke.
Een stomme schrijffout kan ervoor zorgen dat jouw CV op de slechte stapel terechtkomt, dus controleer meerdere keren op de spelling en grammatica. Zorg tevens voor een duidelijke vormgeving, waarbij iemand in één opslag een idee heeft van de inhoud.
Tot slot is je digitale aanwezigheid ook essentieel, aangezien een potentiële werkgever waarschijnlijk na jouw CV nog even over LinkedIn, Facebook en andere kanalen struint. Zorg dus dat dit goed op orde is.
Wil je graag eens een voorbeeld van een goede sollicitatiebrief bekijken? No worries, we got you covered, dat kan hier.